Via de website van Body & Fit bestelde ik drie keer een aantal producten. Vervolgens testte ik onder meer de proteïnepepernoten, drie smaken sportdrankjes, smart bagels, en (ook belangrijk) de klantenservice van Body & Fit.
Op de website van Body & Fit kun je alles kopen: van multivitamines tot kookboeken en van sportkleding tot snacks met extra eiwit. Ik begin met het beoordelen van tien van de producten en kom dan terug op de klantenservice.
1. Smart bagels
Als bagelliefhebber wilde ik deze zeker proberen. De Smart Bagels hebben extra veel eiwit en vezels en je bestelt ze per vier. Ik testte de wholegrain en deze smaakten zoals een bagel hoort te smaken. Eigenlijk is dat alles wat ik wilde: dezelfde smaak, met als bonus meer eiwit en vezels. Enig minpuntje: ze zijn vrij groot.

2. Protein Kruidnoten
Het grootste wapenfeit van de Protein Kruidnoten: ze bevatten heel veel eiwit en weinig (tot geen) suiker. De kruidnoten worden gebakken met kokosolie. Ze zijn inderdaad lekker, maar heel eerlijk gezegd halen ze het lang niet bij echte kruidnoten. Ze zijn zachter en na een aantal handjes had ik er genoeg van (wat misschien juist goed is met kruidnoten, maar wat ik alsnog jammer vond).

Ik zou ze aanraden als je normale kruidnoten echt niet in je voeding vindt passen maar toch heel graag iets eet wat er erg op lijkt. De smaak en structuur van de pepernoten lijkt heel erg op die van de Smart Protein Cookies (alhoewel de koekjes harder zijn).
3. Smart chips
Ik denk dat ik al smart vind aan de chips dat ze verpakt zijn per portie. Waar normale uitdeelzakjes wat royaler zijn, blijf je hier per zakje onder de 95 kcal. Er zijn vijf verschillende smaken Smart Chips: paprika, barbecue, Hot Sweet Chili, Tomato & Basilicum en Original (Salt & Pepper).
Dan de belangrijkste vraag: zijn de chips ook lekker? De Hot Sweet Chili viel me tegen (curry(bij)smaak – ik houd echt niet van curry), maar dat lag echt aan mij. De Original is mijn nieuwe favoriet. Het is eigenlijk best jammer dat de zakjes zo snel op zijn…
4. Smart bonbons
Body & Fit heeft twee soorten bonbons: chocola en kokos. Ik probeerde deze uit in een dubbelverpakking met acht kokosbonbons en acht chocoladebonbons.
Conclusie na uitproberen: ja, ze zijn lekker. Ze zijn alleen niet heel erg bonbon-achtig. Ik vond ze veel weg hebben van de Protein Bites. Deze bestelde ik in de smaak witte chocola (het is er ook in coconut sensation). De smaak van de bonbons deed me er zo erg aan denken dat ik het gevoel heb dat de twee inwisselbaar zijn. Ze zijn in elk geval beide heel lekker als snack.
5. Smart Meals
Met minimaal 60% groenten en – volgens de verpakking – een gezonde hoeveelheid eiwit kun je je tegoed doen aan de Smart Meals. Er zijn vier verschillende maaltijden. Deze krijg je ingevroren thuisbezorgd en kun je dus gelijk terug in de vriezer stoppen.

Belangrijkste vraag: is het lekker? Ik testte de Bolognese: pasta penne met gehakt en groenten. Wat ik er zelf nog aan toevoegde was een beetje Tabasco (ik houd van pittig). Eindoordeel: lekker! De maaltijd vult goed. Intussen heb ik alle smaken geprobeerd en ik denk dat beetrood & chicken mijn favoriet is. Jammer: de maaltijden worden soms wat waterig bij bereiding.
6. Smart Protein Pancakes
Het was mij niet duidelijk of de uiteindelijke vermelding van eiwitten, koolhydraten en vetten gold voor de mix met melk of juist voor de mix met water. Je kunt namelijk kiezen of je water of melk toevoegt. Ik koos zelf voor water en mixte met de hand. Je houdt dan helaas wel veel klonten over. Ik vermoed dat dit beter gaat met een mixer of keukenmachine. Het eindresultaat was gelukkig goed!
Nadelen van de mix vind ik dat je dus niet weet of het geldt in combinatie of met melk. Je moet sowieso eieren toevoegen. De smaak van de pannenkoeken is iets anders dan die van een ‘normale’ pannenkoek, maar dat vind ik persoonlijk niet erg.
7. Whey Protein Balls
De Whey Protein Balls bestelde ik in de smaken yoghurt en aardbei. Alhoewel de balletjes geen vezels bevatten en relatief veel verzadigd vet, blijft het een snack (daar hoef je niet per se supergezond mee te doen). De hoeveelheid eiwit is, zoals de naam, belooft, wel hoog. Qua smaak was ik blij verrast: lekker om van te blijven snoepen! De binnenkant lijkt wat op Malthezers, met rondom een dun en zoet laagje yoghurt of aardbeienyoghurt.
8. Smart Protein Drinks
Dit zijn denk ik mijn favorieten. Met meerdere smaken (ik bestelde vanille, rasperry en banaan) zijn de Smart Protein drinks geschikt voor na het sporten. Elk flesje bevat maximaal 99 kcal (op de Arabica Coffee na), waarvan 16 gram eiwit. Belangrijkste vraag: zijn ze lekker?
De raspberry vind ik zelf de nummer 1, met daarna banaan en op de derde plaats vanille. Er zijn ook smaken als koffie, chocola en cappuccino. Ik heb een tweede voorraad Smart Protein Drinks besteld (en dat doe ik bij weinig sportdrankjes).
9. Vetpercentagemeter
Ik bestelde de goedkoopste, en die ging na korte tijd en weinig gebruik stuk. Eerlijk gezegd denk ik dat dit Body & Fit niet te verwijten valt. Goedkoop is duurkoop, zeggen ze vaak. 😉 Ook denk ik dat een dergelijke meter beter gebruikt kan worden door iemand die meer verstand heeft van vet meten. Ondanks video’s op YouTube kwam ik er niet uit of ik het nu goed deed of niet. Conclusie: kies niet de goedkoopste als je bestelt, en als je er eentje neemt, zorg dat je weet hoe het werkt.
10. Sportvitamines
Deze supplementen bevatten vitamines en mineralen. Je koopt ze per maandverpakking (30 stuks). Wat ik fijn vind ten opzichte van andere supplementen is dat je één per dag neemt in plaats van twee. Dit zijn de ingrediënten:
Vitamine A (RE), retinolacetaat 800μg 100%, Vitamine B1, thiamine hcl 1,1mg 100%, Vitamine B2, riboflavine 1,4mg 100%, Vitamine B3, nicotinamide 16mg 100%, Vitamine B5, pantotheenzuur 6mg 100%, Vitamine B6, pyridoxine HCL 1,4mg 100%, Vitamine B8, 50μg 100%, Vitamine B11, foliumzuur 200 μg 100%, Vitamine B12, cyanocobalamine 2.5 μg 100%, Vitamine C, ascorbinezuur 80mg 100%, Vitamine D3, cholecalciferol (D3) 5μg 100%, Vitamine E, tocoferol succinaat 12mg 100%
Mineralen: Calcium, calciumcarbonaat 200mg 25%, Chroom, chromiumchloride 20μg 50%, Jodium, kaliumjodide 150μg 100%, Koper, kopergluconaat 1mg 100%, Magnesium, magnesiumoxide 93.7mg 25%, Mangaan, mangaancitraat 1mg 50%, Molybdeen 50μg 100%, Selenium, selenomethionine 55μg 100%, IJzer, ijzerfumeraat 7mg 50%, Zink, zinkcitraat 5mg 50%
Papain 6.5mg, Lactase 6.5mg, Betaine HCL 6.5mg, Bromelaine6.5mg, Papapya 6.5mg
L-Arginine 17.5 mg, L-Carnitine L-Tartraat 25mg, Panax Ginseng Extract 25mg, Green Tea Extract 17.5 mg
Klantenservice Body & Fit
Positief is dat je producten inderdaad goed gekoeld worden afgeleverd, wat bij veel producten (zoals de maaltijden) een eis is. Ook zijn er genoeg fijne producten bij Body & Fit te bestellen.
Een minpunt is de communicatie/klantenservice. Doordat uit mijn laatste order één product niet meer leverbaar was, kreeg ik mijn gehele bestelling (nog) niet. Ik kreeg twee opties: ik moest een ander product uitkiezen van vergelijkbare waarde óf ik kreeg 15 euro als tegoed op mijn account.
Hier kloppen wat mij betreft meerdere dingen niet. Sowieso moet de bestelling, die ik de volgende dag in huis wilde hebben, alsnog worden bezorgd, ook al ontbreekt er iets uit. Mocht ik een product van vergelijkbare waarde willen, dan wordt die gewoon nagestuurd. Gratis. (In mijn idee van een ideale wereld.)
Wat ook niet klopt, is dat ik maar twee opties krijg. Voor mij zijn er vier opties. De derde is bijbetalen voor een product dat ik in plaats van het onbestelbare product wil hebben (maar dat duurder is). De vierde optie is mijn geld teruggestort krijgen. Tenslotte heb ik betaald voor iets wat er niet is. Als ik de bakker twee euro geef voor brood dat er niet is, blijft mijn twee euro daar niet liggen voor de volgende keer dat ik er iets bestel.
Een derde punt van kritiek is de communicatie. Ik heb gevraagd om korting of compensatie voor het feit dat ik (uiteindelijk) drie dagen langer op mijn bestelling moest wachten. Hier werd niet op gereageerd. Dat stukje tekst werd simpelweg genegeerd. Ik vertelde dat ik binnenkort een aantal producten ging reviewen (waar ik netjes voor heb betaald). Ook gaf ik een compliment over de sportdrankjes. Respons? Geen. Het enige waar op werd gereageerd, was het te vervangen product.
De klantenservice kan dus nog wel een oppepper gebruiken. Als de supportafdeling voortaan vollediger reageert, vind ik dit al een verbetering. Verwachtingen overtreffen (bijvoorbeeld door spontaan een korting te bieden en/of meer keuzes te geven) zou nog beter zijn. Wie weet, want volgens mij proberen ze zichzelf wel te verbeteren. 🙂
Eindoordeel:
prima producten
klantenservice matig/voldoende
Wat zijn jouw ervaringen met (de producten van) Body & Fit?
Geef een reactie