In ‘Wie maken je dun?’ maakt het programma een uitstapje in de marketingwereld: wat verdienen bedrijven aan de ‘dunne industrie’? En wat kunnen we uit onderzoek leren over diëten en (over)gewicht?
De wens om dun te zijn
Louis Dublin, hoofd statisticus Metropolitan Life, ontdekte in de sterfpolissen die hij onderzocht dat je eerder doodging als je zwaarder was. Op basis van zijn onderzoek bepaalde hij wanneer je niet zomaar wat mollig was, maar ’te zwaar’. Van een klein percentage ’te zware’ Amerikanen was opeens de helft van de Amerikanen te dik. Een hele omschakeling.
En: niet heel accuraat. Want wie bepaalt wat voor jou wat je ideale gewicht is? Laat je dat afhangen van een statisticus? Ja, blijkbaar doen we dat. Ons hele beeld over wat gezond is en wat niet hangt af van gewicht en uiterlijk. Nu kan dik zijn en/of overgewicht hebben zeker een risico opleveren, maar… dat is maar één element van je gezondheid. En, zoals ik al eerder schreef: als dik persoon kun je zelfs gezonder zijn dan iemand die dun is.
Dieethypes
We geloven massaal dat dik zijn ongezond is. Vroeger, toen we nog dachten aan dik als gezond (want: je had genoeg geld om veel te eten), was ook het beeld van voloptueuze mensen positiever. We vonden ze als samenleving aantrekkelijk, en als je dun was, was je vast arm. Nu is dik zijn een probleem, en vinden we het ongezond, en daarmee is ons beeld veranderd. We vinden dikke mensen minder aantrekkelijk. Het allerergste? Dat vinden mensen met een paar kilo’s ‘meer’ ook.
De marketing speelt hier gretig op in. Je kunt van alles dun worden. Vooral diëten. De ene hype na de andere komt voorbij. Sonja met haar hongerdieet verborgen achter eierkoeken, eerder nog Montignac, Weight Watchers (die het presenteert als een levensstijl, maar wie volgt zijn hele leven Weight Watchers?) en het hippe suikervrij leven, zonder E-nummers leven, het Paleo-dieet, superfoods eten…
Het ingewikkelde dieet
Hoe ingewikkelder het dieet, hoe beter het werkt. Dat wil zeggen: in eerste instantie. Ik verzin even een voorbeeld (gebaseerd op de uitzending Wie maken je dun?): je valt af als je elke ochtend met je linkerbeen uit bed stapt, opstaat, en daarna nog een keer in bed stapt en met je rechterbeen opstaat. Je bent nu zeker weten met je goede been uit bed gestapt, en dus heb je overdag meer energie en zul je meer verbranden. Zeker als je ook nog elke dag twee appels eet.
Volgens professor Jules Hirch val je van een ingewikkelde methode, hoe onzinnig ook, de eerste 26 weken af. Daarna zak je weer langzaam terug naar je gewicht van voor het dieet of de tijdelijke levensstijl of verandering. Hij verrichte onderzoek naar afslanken en ontdekte dat afvallen helemaal niet zo goed is. Mensen met overgewicht die op een gezond gewicht kwamen, kwamen langzaam maar zeker terug op hun oude gewicht. Geen enkel dieet werkte. Geen. Enkel. Dieet.
Uit een universitaire studie in Minnesota blijkt inmiddels ook uit onderzoek dat diëten niet werken. We wisten het al. Nu wordt het opnieuw bewezen. Alle afslankkuren blijken hetzelfde patroon te hebben en voor een jojo-effect te zorgen. Goed. Zijn we dan nu eindelijk klaar met diëten?
Toch op dieet
We trappen er alsnog in. Allemaal op onze eigen manier. Onlangs nog: een percentage hoogopgeleide ouders twijfelt of hun kinderen nog wel brood moeten eten of alleen superfoods en hun kinderen raken ondervoed. Tegelijkertijd zijn heel veel kinderen juist weer te dik, waar het programma Help! Mijn kind is te dik! enkele jaren terug op inspeelde.
Iedereen twijfelt, want niemand weet een snelle en goede manier om blijvend af te vallen. Elke keer weer proberen we iets wat tijdelijk werkt, en moeten daarna weer iets nieuws bedenken omdat het stopt met werken. We denken dat het is omdat we een dieet niet volhouden, of omdat we de afslankproducten niet goed gebruiken. Maar… het ligt er gewoon aan dat we niet doen wat goed voor ons is.
Je denkwijze veranderen
Je wilt alsnog afvallen. Of: je wilt lekkerder in je vel zitten. Wat doe je dan? Geen dieet dus, dat is duidelijk. Je steunt daar een miljarenindustie mee en dat is aardig van je, maar steek het geld liever in jezelf. Gezonder genieten, roep ik dan nog maar eens. Het kan ook ‘geniet gezonder’ heten, want zowel het genieten als het gezonde aspect zijn even belangrijk.
En dan. Hoe houd je het vol om gezonder te genieten? Ik zou zeggen dat het simpel is, maar dat is het niet. Het werkt ook niet snel. Maar: het werkt wel de rest van je leven. Doe het stap voor stap en heb geduld, want je ziet niet gelijk resultaat. Je levenstijl aanpassen kost tijd, toewijding en moeite, en het is het waard. Hoe beter je voor jezelf zorgt, hoe beter je je voelt en hoe langer je kunt genieten.
De uitzending is per januari 2018 offline gehaald door de externe website.
Geef een reactie